Λύκειο

Αμφισβήτηση : Κριτήριο Αξιολόγησης

ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ

Στις μέρες μας οι βαθύτατες κρίσεις, ανακατατάξεις και συντελούμενες θεσμικές αλλαγές διεγείρουν άμεσα τον προβληματισμό και τη κριτική σκέψη του κοινωνικού συνόλου και κυρίως των νέων. Οι νέοι περισσότερο από ποτέ κρίνουν σήμερα τα όσα συμβαίνουν γύρω τους προβληματίζονται, αποδέχονται ή απορρίπτουν και όταν αντιτίθενται σε κάποια άποψη, αξία, νόμο, αρχή τότε οπλισμένοι με ενέργεια και αποφασιστικότητα αμφισβητούν. Στη σύγχρονη «παράλογη» όπως χαρακτηρίζεται από πολλούς εποχή δεν είναι λίγοι οι παράγοντες που ευνοούν το φαινόμενο της αμφισβήτησης και πιστοποιούν το παράλογο του κόσμου μας. Αντιθέτως κάθε τομέας της ανθρώπινης δραστηριότητας αποτελεί θα λέγαμε πόλο αμφισβήτησης για τους νέους.

Αναμφισβήτητα οι αντιφάσεις του σύγχρονου πολιτισμού αποτελούν ενισχυτικό παράγοντα του φαινόμενου. Ο πολιτισμός μας ενώ απαγγέλλεται την ευημερία και την ευτυχία, δεν κατορθώνει να την πραγματοποιήσει. Οι φρικαλεότητες δυο παγκοσμίων πολέμων αλλά και ο φόβος ενός τρίτου σφράγισαν τον αιώνα μας. Οι παραδοσιακές αξίες απομυθοποιήθηκαν ενώ αναδύθηκαν η υποκρισία και η ηθική έκπτωση. Η εμπιστοσύνη των νέων στο πρόσωπο των μεγαλύτερων κλονίστηκε και ήταν επόμενο να αντιδράσουν αμφισβητώντας τα στοιχεία εκείνα που διαιωνίζουν το ψεύδος και την εκμετάλλευση. Αλλά και ο υλικός ευδαιμονισμός για τον οποίο διακρίνεται η σύγχρονη κοινωνία, η προσήλωση στην ύλη, ο κλονισμός αξιών από τη μια και η ανάδειξη του χρήματος ως υπέρτατο αγαθό από την άλλη δεν αφήνουν αδιάφορους τους νέους· αντιθέτως, προκαλούν τη δυναμική τους αντίδραση, τους δίνουν ένα ακόμη ερέθισμα να αμφισβητήσουν.

 Παράλληλα είναι γεγονός ότι ο θεμελιακός κοινωνικός θεσμός της οικογένειας διέρχεται μια βαθιά κρίση σήμερα. Η επιταχυνόμενη εξέλιξη των πραγμάτων παρέσυρε στη δίνη της και τα θεμέλια της οικογένειας και ο ολοένα αυξανόμενος αριθμός διαζυγίων, η ταυτόχρονη μείωση των γάμων, η προτίμηση της συμβίωσης έρχονται να πιστοποιήσουν το γεγονός και να προκαλέσουν την αμφισβήτηση του θεσμού.

 Το αντιπαραδοσιακό κλίμα της εποχής δεν ευνοεί επίσης κανενός είδους αξία και η ηθική κρίση των ημερών στερεί από τους ανθρώπους αξίες και συναισθήματα. Έτσι οι άνθρωποι νιώθουν λιγότερη ανάγκη για ουσιαστική επαφή και αρκούνται στις επιδερμικές σχέσεις στοχεύοντας μια στοιχειώδη επικοινωνία, ενώ διαλύουν ευκολότερα τους δεσμούς τους αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στο ευρύ κοινωνικό σύνολο. Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι το κοινωνικό κλίμα που επικρατεί στη σημερινή εποχή τροφοδοτεί συνεχώς το φαινόμενο της αμφισβήτησης και οι νέοι δε διστάζουν να την εκδηλώσουν ποικιλόμορφα, άλλοτε λιγότερο και άλλοτε περισσότερο έντονα.

Ωστόσο η ύπαρξη αμφισβητιών αποτελεί αναντίρρητα θετικό στοιχείο για μια κοινωνία μιας και πιστοποιεί την έλλειψη αδράνειας, εγγυάται και διαφυλάττει τη δημοκρατία, την ελευθερία, τη δικαιοσύνη, αναπροσαρμόζει νόμους, αρχές και αξίες. Η αμφισβήτηση όμως έχει νόημα μόνο όταν έχει περιεχόμενο, όταν σκοπεύει στη διόρθωση και όχι στην κατάλυση. Οι σημερινοί αμφισβητίες καυτηριάζουν και απορρίπτουν καθετί χωρίς να έχουν ιδανικά, οράματα, στόχους ικανούς να αναδημιουργήσουν το παράλογο κόσμο μας. Θα λέγαμε ότι είναι αιχμάλωτοι του καθαρά αντιπαραδοσιακού και αναθεωρητικού πνεύματος της εποχής έτσι που αμφισβητούν τα πάντα, αξίες, αυθεντίες, παραδόσεις.

Οι νεωτεριστές, καινοτόμοι, ασυμβίβαστοι νέοι της εποχής με τη διευρυμένη παιδεία και την ταχύτερη κοινωνικοποίηση αναιρούν και απορρίπτουν χωρίς όμως να έχουν κάτι να αντιπροτείνουν. Αντιθέτως βρίσκονται απομονωμένοι κι ανήμποροι σε μια κοινωνία που στερείται ιδεολογίας και πίστης και που οι αξίες φθείρονται με επιταχυνόμενο ρυθμό πιστοποιώντας την κοινωνική παρακμή, έτσι που αντιδρούν κι επαναστατούν προσπαθώντας ουσιαστικά να καλύψουν το εσωτερικό τους κενό. Δεν ξέρουν τι να αμφισβητήσουν ούτε πως, απλά αντιτίθενται στο κατεστημένο, σε καθετί παλαιό και αναζητούν το νέο.

 Από δω και μπρος το φαινόμενο της αμφισβήτησης θα γίνεται όλο και πιο έντονο και ο αριθμός των αμφισβητιών θα αυξάνεται διαρκώς. Η αμφισβήτηση είναι απαραίτητη για την κοινωνία. Επιβάλλεται όμως η επανεξέταση των πραγμάτων από τους αμφισβητίες καθώς και η συνειδητοποίηση των νέων ότι αμφισβητούν με στόχο την αναδημιουργία και όχι την κατάρριψη, την απόρριψη του παρελθόντος αλλά την αποδοχή των θετικών στοιχείων του, εμπλουτισμένων με σύγχρονα στοιχεία, έτσι που με τη γόνιμη αμφισβήτηση θα οδηγηθεί η κοινωνία μας στην πρόοδο και στην ανάπτυξη.

 Νάντια Ρηγάτου, Γπ2, 1o ΕΠΑΛ

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Α. Να αποδώσετε περιληπτικά το περιεχόμενο του παραπάνω κειμένου σε 100-120 λέξεις. 25 μον.

Β.1. Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 90-100 λέξεων το περιεχόμενο της παρακάτω φράσης, χρησιμοποιώντας την ως θεματική: «Η αμφισβήτηση όμως έχει νόημα μόνο όταν έχει περιεχόμενο, όταν σκοπεύει στη διόρθωση και όχι στην κατάλυση». 10 μον.

Β.2. Να βρείτε πέντε διαρθρωτικές λέξεις του κειμένου και να γράψετε με ποιον τρόπο συμβάλλουν στη συνοχή του κειμένου. 05 μον.

Β.3. Να βρείτε τον τρόπο ανάπτυξης της τέταρτης και της τελευταίας παραγράφου. 05 μον.

Β.4. Να βρεθούν τα αντώνυμα των τονισμένων λέξεων του κειμένου. 10 μον.

Β.5. Να βρεθεί το είδος και η μορφή του συλλογισμού στη δεύτερη παράγραφο. 05 μον.

Να βρεθεί η συλλογιστική πορεία της 4ης παραγράφου

 Γ. Ένα βασικό χαρακτηριστικό των νέων είναι η έµφυτη τάση τους για πρόοδο και αλλαγή. Ο λόγος τους όµως, πρέπει να περιέχει περισσότερες προτάσεις κι όχι αρνήσεις. Σε εισήγησή σας στη Βουλή των Εφήβων ( 600 – 700 λέξεων ) να αναφερθείτε στους λόγους, για τους οποίους η αµφισβήτησή τους πρέπει να είναι δηµιουργική καθώς και µε ποια παιδεία θα µπορούσε αυτό να καταστεί εφικτό, ώστε η διάθεση αυτή των νέων να καταστεί δύναµη αλλαγής, ανανέωσης και προόδου. (500-600 λέξεις) 40 μον.

Ακολουθήστε μας

Log in

Ε! Πριν φύγεις...

Κάνε εγγραφή στο Newsletter της Φιλολογικής γωνιάς για να λαμβάνεις πρώτος νέα, κρυφό υλικό, ενημερώσεις και πολλά άλλα!