Γυμνάσιο

Τελικές - αιτιολογικές προτάσεις

ΑΣΚΗΣΕΙΣ: Τελικές – Αιτιολογικές προτάσεις

1. Να βρείτε τις τελικές και αιτιολογικές προτάσεις και να υπογραμμίσετε το σύνδεσμο με τον οποίο εισάγονται.

α. Τον άκουγα υπομονετικά, για να μην τον δυσαρεστήσω.

β. Καταστράφηκαν οι καλλιέργειες, καθώς δεν έχει βρέξει για μήνες.

γ. Μια και ήρθες, κάτσε να φάμε και να πιούμε και να θυμηθούμε τα παλιά.

δ. Μου φαίνεται ότι δε χάρηκες που θα ‘ρθει η Μαρία.

ε. Δεν ήξερα πού έχεις το βιβλίο να σου το δώσω.

 

2. Να διακρίνετε ποιες από τις παρακάτω προτάσεις που εισάγονται με το να είναι τελικές και ποιες βουλητικές.

α. Ήθελα να ανοίξει η γη να με καταπιεί.

β. Αποφάσισε να δεχτεί την πρόσκληση.

γ. Έφυγε βιαστικά να προλάβει το αεροπλάνο.

δ. Θα πάρω το ντουφέκι μου να βρω τους κλέφτες.

ε. Δεν πρέπει να καπνίζεις τόσο πολύ.

στ. Ξύπνησα να πάω στη δουλειά αλλά ήμουν άρρωστος.

ζ. Ο στρατηγός έδωσε εντολή να σταματήσουν οι εχθροπραξίες.

η. Σκέφτομαι να μείνω και απόψε εδώ.

θ. Φύγε να μας αφήσεις λίγο ήσυχους.

ι. Του γράφω αυτή την επιστολή να σε ενημερώσω για τα γεγονότα

 

 

3 Να αναγνωρίσετε  τις τελικές και τις αιτιολογικές  δευτερεύουσες προτάσεις  και να υπογραμμίσετε το σύνδεσμο με τον οποίο εισάγονται .

 

1.                   Τα παιδιά  πηγαίνουν στο σχολείο,  για να μάθουν γράμματα .

2.                   Αφού δε διάβασες , καλά να πάθεις !

3.                   Χαίρομαι , που σε βλέπω ευτυχισμένο .

4.                   Μια και πέρασα από την Πάτρα ,  επισκέφτηκα το φίλο μου το Γιάννη .

5.                   Τον τιμώρησε , επειδή έκανε ανοησίες στην τάξη .

6.                   Συγκεντρωθήκαμε σήμερα εδώ για να τιμήσουμε ένα αγαπημένο πρόσωπο.

7.                   Έτρεξε  να τον προλάβει.

8.                   Θύμωσε , καθώς θεώρησε το σχόλιο προσβλητικό .

9.                   Απέτυχε στις εξετάσεις ,  γιατί δεν είχε προετοιμαστεί καλά .

10.               Σου τα χρωστάω όλα , αφού με βοήθησες τη δύσκολη αυτή στιγμή .

 

4 . Να συμπληρώσετε καθεμιά από τις παρακάτω  φράσεις με μία δευτερεύουσα αιτιολογική και μια δευτερεύουσα  τελική πρόταση .

 

Έπρεπε να βιαστεί

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Έφυγα  νωρίτερα από τη δουλειά

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Γυμνάζονται καθημερινά

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

5 Να αναγνωρίσετε το είδος των προτάσεων που εισάγονται με το γιατί (πλάγιες ερωτηματικές ή αιτιολογικές )

 

1.                   Δεν ξέρω γιατί κλαις .

2.                   Λυπόμουνα , γιατί δεν τον βοήθησα .

3.                   Απέτυχες στις εξετάσεις , γιατί δεν είχες προετοιμαστεί σωστά .

4.                   Τους ρώτησε γιατί  έφυγαν από το σχολείο.

5.                   Καθυστέρησε , γιατί έχασε το λεωφορείο .

 

6 Να αναγνωρίσετε το είδος των προτάσεων που εισάγονται με το να  ( βουλητικές  ή τελικές)

 

1.                   Πήγα να  φέρω τα συμβόλαια .

2.                   Πρέπει να υπογράψεις  αμέσως .

3.                   Θέλω να φύγεις τώρα .

4.                   Ήρθε να μας  ευχαριστήσει .

5.                   Πήγε  να τον δει .

 

7 Να αντικαταστήσετε τους υπογραμμισμένους επιρρηματικούς προσδιορισμούς που δηλώνουν σκοπό με  δευτερεύουσες τελικές προτάσεις κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές .

 

1.                   Πήγε στο εξωτερικό για σπουδές

2.                   Η αστυνομία πήρε μέτρα για την προστασία των πολιτών .

3.                   Έδωσε αγώνα για τη ζωή του

 

8 Να αντικαταστήσετε τους υπογραμμισμένους επιρρηματικούς προσδιορισμούς που δηλώνουν αιτία  με  δευτερεύουσες αιτιολογικές  προτάσεις κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές .

 

1.                   Έτρεμε ολόκληρος από το κρύο .

2.                   Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης πολλοί άνθρωποι χάνουν τη δουλειά τους .

3.                   Από το φόβο του έχασε τον έλεγχο του αυτοκινήτου .

Ακολουθήστε μας

Log in

Ε! Πριν φύγεις...

Κάνε εγγραφή στο Newsletter της Φιλολογικής γωνιάς για να λαμβάνεις πρώτος νέα, κρυφό υλικό, ενημερώσεις και πολλά άλλα!