2ο Επαναληπτικό Διαγώνισμα 2018: Πληροφορική στην Εκπαίδευση
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2018
Καθηγήτρια : Σέβη Δριμαροπούλου
ΔΙΑΡΚΕΙΑ : 3 ΩΡΕΣ
ΟΝΟΜΑ:……………………………. ΕΠΙΘΕΤΟ:………………………………….
ΚΕΙΜΕΝΟ
Εκπαιδευτική Ρομποτική στα σχολεία
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ
Οι Έλληνες μαθητές, από το νηπιαγωγείο έως και το λύκειο, θα δημιουργήσουν τα δικά τους... ρομπότ. Οι μαθητές αναζητώντας πληροφορίες για τα σημαντικά μνημεία της πόλης τους θα μπορούν να δημιουργούν μικρές κατασκευές/ αναπαραστάσεις τους και να τις τοποθετούν σε ένα τερέν. Κατόπιν ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να ζητήσει από τους μαθητές τους να οδηγήσουν τον επισκέπτη, δηλαδή το ρομπότ, με εντολές σε προγραμματιστικό περιβάλλον, δηλαδή από μία αρχική θέση να περάσει από όλα τα μνημεία. Έτσι, τίθεται το θέμα της αναζήτησης λύσης ώστε το ρομπότ να μην κάνει άσκοπες διαδρομές.
Το παράδειγμα εφαρμογής της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στα σχολεία συνδυάζει τη χρήση νέων τεχνολογιών, την Ιστορία, τα Εικαστικά και τα Μαθηματικά. Ειδικότερα, το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (διάδοχος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου) προωθεί τη διδασκαλία του Προγραμματισμού και της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο. Όπως εξηγεί, μιλώντας στην «Κ», ο Νίκος Τζιμόπουλος, καθηγητής Πληροφορικής και αναπληρωτής συντονιστής της ομάδας εργασίας για την αξιοποίηση του Ανοιχτού Λογισμικού Περιεχομένου και Εξοπλισμού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, «η Εκπαιδευτική Ρομποτική είναι ένα νέο σχετικά εργαλείο διδακτικής προσέγγισης μαθημάτων που σχετίζονται με τις επιστήμες, την πληροφορική, τη μηχανική, τη τέχνη κ.λπ., και συνδυάζει στοιχεία ανάπτυξης λογισμικού, τεχνητής νοημοσύνης, μηχανολογίας, μελέτης της ανθρώπινης συμπεριφοράς κ.λπ. συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ανάπτυξη της υπολογιστικής σκέψης, της δημιουργικότητας και άλλων δεξιοτήτων, δίνοντας στους μαθητές τη δυνατότητα να προσεγγίσουν με ελκυστικό τρόπο τα γνωστικά αντικείμενα του σχολείου». Ουσιαστικά, τα ρομπότ είναι μικρές συσκευές που προγραμματίζονται και μπορούν να επιτελούν διάφορες λειτουργίες. Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Τζιμόπουλο, υπάρχουν εφαρμογές-ρομποτάκια, ακόμη και για 5χρονα παιδιά, του νηπιαγωγείου.
Για την υλοποίηση του προγράμματος θα γίνει πρόταση ώστε να πραγματοποιηθούν οι κατάλληλες αλλαγές του προγράμματος σπουδών, ενώ θα ανανεωθεί και ο εξοπλισμός των σχολείων με την προμήθεια ψηφιακού υλικού και λογισμικού. Ενδεικτικά, στόχος είναι να εφοδιαστούν τα σχολεία και των δύο βαθμίδων με Εργαστήριο Ανοιχτών Τεχνολογιών - Καινοτομίας, όπως ονομάζεται, του οποίου το υλικό θα αξιοποιείται από όλους τους εκπαιδευτικούς για όλα τα μαθήματα και τα προγράμματα που υλοποιούνται στα σχολεία με χρήση νέων τεχνολογιών (π.χ. εκπαιδευτική ρομποτική, eTwinning κ.ά.). Παράλληλα, το υπουργείο στοχεύει τα σχολεία να εξοπλισθούν με εργαστήριο πληροφορικής και ψηφιακό υλικό για άλλα εργαστήρια όπως των φυσικών επιστημών, τεχνολογίας, μηχανολογίας, ηλεκτρολογίας. Στο ίδιο πλαίσιο, θα επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί, ενώ για τον καλύτερο συντονισμό και τη διοικητική υποστήριξη των σχετικών εκπαιδευτικών δράσεων των σχολείων της χώρας θα δημιουργηθεί στο υπουργείο Παιδείας –προωθείται σχετική ρύθμιση στη Βουλή από τον Νίκο Φίλη– κατ’ αρχήν αυτοτελές Τμήμα Υποστήριξης Νέων Τεχνολογιών και Καινοτομίας με την προοπτική αναβάθμισής του σε Γενική Διεύθυνση.
Η Ρομποτική ήδη έχει εισαχθεί σε πολλά σχολεία, όπου μαθητές με τη συνδρομή των καθηγητών τους «ανακαλύπτουν» τον τρόπο που μπορούν να διδαχθούν τα μαθήματα με τη χρήση της πληροφορικής και παράλληλα να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους. Για παράδειγμα, στο πλαίσιο των Μαθηματικών για την ανάπτυξη αλγοριθμικής σκέψης, οι μαθητές μπορούν να προγραμματίσουν το ρομπότ, το οποίο θα προσομοιώνει ένα αυτοκίνητο ώστε αυτό να παρκάρει σωστά σε ένα πάρκινγκ στρίβοντας κατάλληλα, αποφεύγοντας τα εμπόδια και εντοπίζοντας τις κενές διαθέσιμες θέσεις.
Όσο για εκείνους που έχουν στο μυαλό τους τα μεγάλα, ανθρωποειδή ρομπότ, τα εκπαιδευτικά ρομπότ είναι μικρές ευκολόχρηστες μηχανές (στο μέγεθος παιχνιδιού) που προγραμματίζονται από τους μαθητές.
Χαρακτηριστικά, σε πρόσφατη επίσκεψή τους στο Εργαστήριο Τεχνολογίας «UTech Lab» του Ιδρύματος Ευγενίδου, μαθητές του 1ου Γυμνασίου Παπάγου ενημερώθηκαν για τις δυνατότητες των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού που είχαν στη διάθεσή τους για τις κατασκευές και κατόπιν κατασκεύασαν τα ρομπότ τους.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Α.1. Να ενημερώσετε τους συμμαθητές για το περιεχόμενο του παραπάνω κειμένου σε 80 λέξεις.
Β.1 Να σχολιάσετε την άποψη του αρθρογράφου «Η Ρομποτική ήδη έχει εισαχθεί σε πολλά σχολεία, όπου μαθητές με τη συνδρομή των καθηγητών τους «ανακαλύπτουν» τον τρόπο που μπορούν να διδαχθούν τα μαθήματα με τη χρήση της πληροφορικής και παράλληλα να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους.» σε μια παράγραφο 120 λέξεων με τη μέθοδο της αιτιολόγησης .
Β.2 Να βρείτε τα τεκμήρια που χρησιμοποιεί ο αρθρογράφος στο παραπάνω κείμενο για να πείσει το κοινό.
Β.3. Να εξετάσετε τον τρόπο συνοχής της 3ης παραγράφου «Για την υλοποίηση του προγράμματος… του σε Γενική Διεύθυνση.»
Β.4. Να δικαιολογήσετε τα παρακάτω σημεία στίξης του κειμένου :
- δημιουργήσουν τα δικά τους... ρομπότ
- κατασκευές/ αναπαραστάσεις
- (διάδοχος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου)
- «Κ»
Β.5 Να γράψετε ένα συνώνυμο και ένα αντώνυμο για την κάθε λέξη του κειμένου :
αναζητώντας, τίθεται, δεξιοτήτων, αλλαγές, συνδρομή
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Σε μια επιστολή (500 – 600 λέξεων) προς τον Υπουργό Παιδείας να αναφερθείτε στους λόγους ένταξης της πληροφορικής στην εκπαίδευση και στους τρόπους που μπορεί αυτό να επιτευχθεί στο σημερινό ελληνικό σχολείο .