Εξετάσεις για τα Πρότυπα Γυμνάσια

Διαγώνισμα 11

O ΣΙΣΥΦΟΣ

 

 Προσέξτε  τώρα  πόσο  μακριά  μπορεί  να  φτάσει  η  μοχθηρία  των  ανθρώπων.  Ένα  μικρό  κοριτσάκι,  ούτε  έξι  χρονών,  καθόταν  ήσυχο  ήσυχο  σ’  ένα  παγκάκι  και  ακριβώς  μπροστά  του  είχε  απλώσει  μια εφημερίδα  με ψαροκόκαλα. Παρόμοια καλοσύνη  δεν έχω  συναντήσει.  Χωρίς  δεύτερη  σκέψη,  όρμηξα  στον  μπουφέ  με  τα καλούδια. Την ίδια  στιγμή  πετάχτηκαν  από  το  πουθενά  πεντέξι  άλλα  παιδιά  και,  πριν  βγάλω  κιχ,  με  γράπωσαν, με ακινητοποίησαν κι έδεσαν στην ουρά μου ένα τενεκεδάκι. Αντί να μπήξει τα

 κλάματα το κοριτσάκι και να χιμήξει στους βασανιστές μου, έμπηξε κάτι γέλια κακαριστά,

 ασταμάτητα, και μονάχα τότε κατάλαβα ότι αυτό το αθώο πλάσμα –τρομάρα του!– ήταν και ο αληθινός αρχηγός της συμμορίας.  

         Να μη σας τα πολυλογώ, με το τενεκεδάκι στην ουρά επρόκειτο να περάσω ένα εικοσιτετράωρο. Δεν ήταν τόσο ότι πεινούσα όσο ότι ντρεπόμουν. Εγώ, ένας γάτος ήπιων τόνων και αναμφίβολα χαμηλού προφίλ, να περιφέρομαι κάνοντας θόρυβο, σαν εκείνους με τα ανοιχτά 

αμάξια  και τη μουσική στο διαπασών.  

 

Από αυτό το μαρτύριο με γλίτωσε η Κυβέλη. Βέβαια, όποιος έχει καεί στο χυλό φυσάει και το γιαούρτι. Έτσι κι εγώ, μόλις την είδα να με πλησιάζει, το έβαλα στα πόδια. Πάλεψα να της 

ξεφύγω, αλλά  μάταια  –εκείνη  ήταν  χειροδύναμη,  κλασικό  αγοροκόριτσο,  κι  εγώ  ένα  καταπονημένο  τετράποδο,  που  θα  έδινε  και  τη  μία  από  τις  επτά  ζωές  του  για  μία ώρα  ύπνο.  Η  Κυβέλη  έλυσε  το  τενεκεδάκι  από  την  ουρά  μου.  Θα  θέλει  να  μου  δέσει τίποτε πιο φανταχτερό σκέφτηκα με κακεντρέχεια, ενόσω με τα χάδια της ένιωθα ήδη 

να γλαρώνω. Πρέπει να αποκοιμήθηκα και, προς  μεγάλη  μου  έκπληξη,  όταν  ξύπνησα,  βρισκόμουν ακόμη στην αγκαλιά της. Η ουρά μου ήταν ελεύθερη. Εκείνη που είχε σκλαβωθεί –ανεπανόρθωτα θέλω να πιστεύω– ήταν η καρδιά μου.

 

Πέτρος Τατσόπουλος, Ο Σίσυφος στο μπαλκόνι, εικονογράφηση: Ναταλία Καπατσούλια,   εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα, 2009 (διασκευή)

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

       i.          Αριθμήστε τα γεγονότα με βάση τη σειρά που έγιναν.

 ____  Άρχισα να τρέχω μακριά.

____  Μου έβαλαν τενεκεδάκι στην ουρά.

 ____  Πέρασα είκοσι τέσσερις ώρες έτσι.

 ____  Η Κυβέλη με ελευθέρωσε.

 ____  Άρχισα να τρώω.

____  Ήρθε η Κυβέλη

 

      ii.         . Συνεχίστε την πρόταση με βάση το κείμενο. 

 Το  κοριτσάκι  ακριβώς  μπροστά  του  είχε  απλώσει  μια  εφημερίδα  με  ψαροκόκαλα  για  να 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

    iii.          Τι δείχνουν οι υπογραμμισμένες λέξεις (τόπο, τρόπο, χρόνο, αιτία);                          

   Τώρα                    βρίσκομαι      στην αγκαλιά της.           

 ______________                           _____________

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ

Να ξαναγράψεις το παρακάτω απόσπασμα του κειμένου σαν να εξιστορείς τι θα συμβεί στο μέλλον .

  Η Κυβέλη έλυσε το τενεκεδάκι από την ουρά μου. Θα θέλει να μου δέσει τίποτε πιο φανταχτερό σκέφτηκα με κακεντρέχεια, ενόσω με τα χάδια της ένιωθα ήδη να γλαρώνω. Πρέπει να αποκοιμήθηκα και, προς  μεγάλη  μου  έκπληξη, όταν

ξύπνησα, βρισκόμουν ακόμη στην αγκαλιά της. Η ουρά μου ήταν ελεύθερη. Εκείνη που είχε σκλαβωθεί –ανεπανόρθωτα θέλω να πιστεύω– ήταν η καρδιά μου.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΥ

Να μεταφέρετε το παρακάτω απόσπασμα σε πλάγιο λόγο με εξάρτηση « Ο Πέτρος Τατσόπουλος έγραψε…»

 

«Παρόμοια καλοσύνη  δεν έχω  συναντήσει.  Χωρίς  δεύτερη  σκέψη,  όρμηξα  στον  μπουφέ  με  τα καλούδια. Την ίδια  στιγμή  πετάχτηκαν  από  το  πουθενά  πεντέξι  άλλα  παιδιά  και,  πριν  βγάλω κιχ, με γράπωσαν, με ακινητοποίησαν κι έδεσαν στην ουρά μου ένα τενεκεδάκι.»

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ

Πρόσφατα αποφασίστηκε από το ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο να περιοριστεί η προβολή των διαφημίσεων που αφορούν τα παιδιά για μετά τις 10 το βράδυ .

Να γράψεις ένα άρθρο στο περιοδικό του σχολείο σου ( 100 - 120 λέξεις) όπου αναφέροντας την κίνηση αυτή, θα αναλύσεις τα αρνητικά αποτελέσματα της διαφήμισης.

Σεμινάριο

                                                                                                                                                                      

                                              

Ακολουθήστε μας

Log in